Villa avslutning

Sitter här hemma och väntar på att pampeserna skall börja skjuta sina raketer. Det är villa avslutning som de firar här, d.v.s man firar att villasesongen, eller sommarstugstiden som vi sejer i södra finland, är över. I södra Finland firar vi inte villa avslutning, utan forneldarnas natt. Man tänder stora brasor vid kusterna och på alla små holmar längs med finska viken. Sedan brukar det också ordnas till med dans och orkester. I vasa skjuter man istellet raketer. Jag minns då jag ifjol för första gången kom upp till Vasa, allt var nytt. Och mitt i allt börjar folket skjuta raketer! Jag trodde endera att vasaborna var lite (ett halft år) efter tiden eller så var de bara helgalna. Men så visade det ju sig bara vara villa avslutningen. Nu sitter jag här igen, ett år senare, nyss hitkommen från södra finland och väntar på att det skall sättas igång så jag kan gå ner till stranden o kolla på showen.
 
Medan jag väntat ( i stort sett hela dagen) har jag hållit på med lite förändringar angående bloggen. Har länge funderat på att byta till wordpress eftersom jag är superdålig på alla källkoder osv osv..wordpress verkar enklare på nåt vis...så får se vad dehär nu blir till.. :)
 
Ha en kul villa avslutning pampas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu