studier och pengar

När jag nu ändå i stort sett planerat sommaren, kan jag väl fortsätta med lite höstfunderingar. 
Det som jag gått o grubblat på nu under sommarn är huruvida jag skall söka kvälls och/eller veckoslutsjobb till hösten eller ej. Pengar är ett problem för de flästa studeranden. Jo visst jag vet det är länge till hösten ännu, men det skadar vel inte att börja planera i tid?
Tidigare somrar har jag varit relativt sparsam med de pengar jag förtjänat under sommaren på jobbet, det läsår som nyss gått har också varit det första året på 5(!!) år som jag inte jobbat vartenda lov och veckoslut. Och gud så skönt det har varit, jag har faktiskt levt helt så som jag velat och njutit av livet till fullo!
 
Därför har också valt att fortsätta detta "friare" liv nu under sommaren. Denna sommar kommer till skillnad från tidigare somrar bestå av resor, festivaler, fester och många utfärder tillsammans med mina vänner. Jag tänker njuta av sommarlovet som aldrig förr! Man har vel inte sommarlov för att jobba sig sönder och spara pengar? Jag har nu sommarlov för att jag skall ha LOV, njuta och samla krafter för kommande skolår. Är pengarna slut då hösten kommer, då är de.
 
Så till själva funderingen. Skaffa jobb eller ta studielån? Har tidigare tänkt att studielånet skulle vara den sista utvägen, eller bara i nödfall om det blir riktitgt dåliga tider. Vad gör jag med alla pengar egentligen om jag sedan bara jobbar alla eller de flesta veckoslut och kvällar? Det jag mest spenderar mina pengar på är olika evenemang så som sitzar, fester, resor och andra roligheter (förutom mat och kläder).
Å andra sidan, då jag har studerat klart, har jag hoppeligen hittat en fin man som jag eventuellt vill bilda en familj med, och då är det kanske inte så kul att en stor del av ens lön går åt till att betala av ett lån, då man skulle kunna använda pengarna till att t.ex. skaffa hus/lägenhet...
 
Nu här i skrivande stund inser jag vad mitt val troligtvis kommeratt bli. Då jag är 30 år och sitter där och suckar då jag betalar tillbaka studielån, möjlightvis över ett glas vin, skall jag minnas alla goda stunder under min studietid och hur lycklig jag varit. Jag vill inte vakna upp, vara 30 år och känna att jag inte gjort allt under min ungdom som jag velat göra! No regrets.
 

Kommentarer
Postat av: Sabina

Bra tänkt anna! :) Pengar kan man allti orden me senare i livet men studietiden e här å nu å ska tas vara på!

2012-07-06 @ 13:17:35
Postat av: Anna

Sabina: Eexakt! så kul att du läser bloggen :D

2012-07-06 @ 21:55:28
URL: http://annasplaner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu